Glad i mye snø og sol?

-Valdres folkehøgskole ligger midt i vintereventyret, og det med store bokstaver. Er du glad i snø er det utrolig gøy når den første snøen daler ned tidlig på høsten, og du vet at det skal være et klasserom til mai måned. Vår høye beliggenhet og at vi er i ly av Jotunheimen gjør at vi slipper mye av det regnværet som vestlandet og lavereliggende områder får om vinteren. Vi har vinter slik vinteren egentlig skal være!

-Som Sør-vestlending er jeg ikke bortskjemt med mye snø og stabile skiforhold. Derfor er det utrolig å komme til valdres og se hvor stabilt været kan være. Det er veldig praktisk når det snør en kveld, og du vet at det da vil være snø ute dagen etter. Jeg har altfor ofte opplevd at snøen har forsvunnet over natten hjemme, men det gjør den altså ikke her.

-Det vakreste er når snøen ligger som et glitrende teppe over bakken. Trærne er dekket med snø, himmelen er blå som fargen på gradestokken. Det er bare uberørt terreng foran deg, og din jobb å lage spor. Det er da du kan snakke om vintereventyr.

-Det er utrolige muligheter for både langrenn, alpint, snowboard og telemark både i og utenfor løyper.

Høydepunkt:

-Stemningstur på ski klokken 20.00-22.30 på kvelden. Gradestokken viste minus 10 grader og det var nysnø som dekket hele landskapet. Snøen knirket under skiene i det jeg skled fremover. Og best av alt var at stjernene og en flott fullmåne lyste opp hele terrenget der jeg gikk. Det var flott det!

-En dag i skibakken med sol og klarvær. Nattens snøfall har ført til at et snølag på 10 cm ligger over de tråkkede løypene i skitrekket. I det du renner nedover, kjenner du hvordan du flyter oppå den deilige puddersnøen. Da er det magisk å stå på telemark.

John SmitsJohn Smits, meteorlog, uttalte i Valdresmagasinet i 2007: "Valdresregionen er begunstiget med gjennomsnittlig bedre vær enn det som er normalt mange andre steder i Sør-Norge... Jeg tror nok flere av mine meteorlogkollegaer som har valgt Valdres som hytteområde, har gjort det etter å ha smugkikket på værstatistikkene vi har tilgang til på jobben."