Hva er folkehøgskole?

Og hva handler det om?

Hva Er Folkehogskole

"Folkehøgskole er verdens frieste skole. På folkehøgskolen er det hverken karakterer, pensum eller eksamen. Vi tror nemlig du lærer bedre uten press."

skriver www.folkehogskole.no

Og det er vi enige i. Folkehøgskole handler om fart og hvile, moro og alvor, utfoldelse og ettertanke, samtaler og seminarer, bredde og fordypning, helhet og detaljer, både fag og det sosiale liv - altså både hjerne og hjerte. Du vil få opplevelser som er nyttig for studier, arbeid og fritid resten av livet - et år du aldri vil glemme.

Et år på folkehøgskole er spennende og inneholder nye fag for deg. Du vil møte dyktige lærere med mye erfaring, ha fri fra eksamener og lekser og treffe nye venner. Du vil oppleve internatliv, elevkvelder, spennende ekspedisjoner i inn- og utland og mye, mye mer.

Valdres folkehøgskole legger til rette for at akkurat du - med dine erfaringer - skal få utfolde deg og utforske dine muligheter. Vi ønsker å legge til rette for at du kan få videreutvikle hele deg - at du kan bli et mer kreativt, myndig og fordomsfritt menneske.

Linjefagene er det du søker på. Du vil tilbringe mest tid her.
Utforsk våre eventyrlige linjer.

Valg- og fellesfagene har stor variasjon, og vi tilbyr mange og gode fag med store muligheter. Mange elever velger vår skole pga vårt gode valgfagstilbud! Fellesfag er noe alle har uansett linjevalg. Vi har fag som: internattime, kropp/sjel/ånd, psykologi, prosjekt og seminar.
Utforsk våre spennende valgfag.

Livet på Valdres folkehøgskole består også av at du bor på internat, fortrinnsvis med en av dine medelever. At du bor på skolen betyr at skillet mellom skole og fritid mykes opp. Valdres folkehøgskole er kjent for å ha et veldig godt sosialt miljø.

Gjennomsnittsalderen på elevene er ca. 19,5 år, og fordelingen mellom gutter/jenter ca. 50/50 med en variasjon fra år til år.

Det finnes over 70 ulike folkehøgskoler. Du kan finne alle folkehøgskolene ved å klikke deg inn på: www.folkehogskole.no

Folkehøgskole pris

Prisen varierer litt ut fra hvilken linje du velger. Du kan søke støtte hos Lånekassen. Som elev på folkehøgskole kan du få basislån på inntil kr 117.170 kroner i studieåret, hvorav 40 % av lånet blir omgjort til stipend ved fullført skoleår. Det er eleven/foresattes ansvar å søke om stipend/lån.
Les mer om økonomi og forsikringer.