The Good Old Days - stories fra 1900-tallet

Valdres er beryktet for sine stabile, snøsikre og soldøgnrike vintre. Valdres folkehøgskole er en av de få folkehøgskolene i Norge som ble stiftet på attenhundretallet (1899) og fortsatt er i drift. Over 10 000 elever har gått på Valdres folkehøgskole. Det er utrolige mange fantastiske ungdommer! Mye har endret seg, men grunnene har ikke endret seg; de har valgt Valdres på grunn av et spennende fagtilbud, et godt sosialt miljø i et klima som er moro å være ute i og nye vennskap som man har livet ut!

Bildene nedenfor gir en smak av livet slik det var på 1940- og 1950-tallet.

Valdres folkehøgskole har valgt å beholde sitt særpreg med lafta/tømmer-uttrykk som gir en atmosfære fra Asbjørnsen & Moes eventyrfortellinger.
Ikke sjelden etableres det gode relasjoner. Her ser vi Ruth Goplen og Bjarne Asheim. Gode dager!
Romkameratene (roomies) Ruth Goplen og Ingrid Lima i tidsriktig antrekk. Utstyrt med norske treski og bambusstaver.
Bjarne Glimsdal i hvit strikkegenser. Dette var den eneste genseren som Bjarne eide. I den tiden krevde det egeninnsats for å skaffe seg en slik genser. Han reiste med buss, tog og til beins opp til Gudbrandsdalen som var et sauerikt dalføre med mye ull. Han fylte ryggsekken med nok ull for en genser! Bestemora kardet og spinnet ulla ferdig, og en ukjent jente strikka genseren for Bjarne. Vi er selvfølgelig interessert i hvem denne jenta er!
Per Kragh sammen med Ruth og Ingrid på siste skoledag. Våren er kommet skikkelig i Valdres. Siste skoledag i Valdres kan ikke forklares, den må oppleves.
Bildet er tatt i skolens nærområde, der hytta Syskjenborg ligger. Her ser vi to jenter i tidsriktig antrekk og utstyr.
Erling Lima og Jens Elton. Bildet ble nok ikke vist rektor av sikkerhetsmessige grunner. Erling og Bjarne (gutten i hvit strikkegenser) var venner livet ut.